A tisztán LELKES alapstílushoz illeszkedő tanítási módszer
Akkor a leghatékonyabb a tanulásunk, ha folyamatosan ellátnak bennünket munkával. Mindig szükségünk van a tananyaghoz kapcsolódó érdekes feladatokra. Akkor vagyunk a leginkább eredményesek, ha állandóan biztosítva van az új kihívást. A változatos feszített tempójú órán érezzük magunkat igazán elemünkben. Nagyon hasznosak számunkra a kiscsoportos, élménygazdag foglalkozások. A hosszadalmas magyarázatokat, feladatokat unjuk! Könyvből csak rövidebb egységeket érdemes tanulnunk. Az interaktív tanóra a mi legjobb szórakozásunk! Ha pedig a tanár bevon bennünket a tanítás-tanulás folyamatába, akkor igazán eredményesek tudunk lenni a nyelvtanulásban!
A tisztán GYAKORLATIAS alapstílushoz illeszkedő tanítási módszer
A legfontosabb dolgunk a probléma alapos körüljárása - akár elméleti, akár gyakorlati feladatot kell megoldani. Ki kell választanunk olyan tartalmakat, fejezeteket, feladatokat amelyek alkalmasak az alapos, közös elmélyülésre. Ehhez sok segédanyagra, a hasonló esetek egész tárházának felkutatására, bemutatására, és sok időre van szükség. A kevésbé lényeges részeket érdemes önállóan feldolgozni - „házi feladat”. A speciális esetek gondos elemzésére fordított hosszabb időnk akkor is megtérül, ha emiatt más témákra esetleg kevesebb energiánk jut. Bízhatunk abban, hogy ha egy témában jól teljesítettünk, akkor egy másikat is lelkiismeretesen és színvonalasan oldunk meg!
A részleteket is alaposan át kell gondolnunk. Fontos, hogy a feldolgozott tananyagban bizonytalanság nem maradhat! A nehéz, sok önálló munkát igénylő feladatok a legjobbak a gyakorláshoz, de a megfelelő segítséget, szakirodalmat, forrásnayagokat biztosítani kell számunkra.
A tisztán ÉSSZERŰ alapstílushoz illeszkedő tanítási módszer
Főleg a deduktív következtetést - az általános tételből az következtetünk az egyedire - kell használnunk, illetve minél előbb el kell oda jutni, hogy a deduktív következtetéshez szükséges elméleti alapok rendelkezésünkre álljanak – azaz „magolni kell”. Minden témát, problémát az elmélet felől kell megközelítenünk, a szabatos, egyértelmű levezetések, a tiszta logikán alapuló sémák segítségével. Fontos, hogy maradandó élményt adjon a tanulás és annak eredménye. Nagyon fontos az elméleti modellek alkotása, ebből kiindulva analizáló és szintetizáló módon jutunk el a részletekhez, illetve képesek leszünk a teljes egészre következtetni. Gyakorláshoz legalkalmasabbak a rövid, tömören megfogalmazott, elméletigényes feladatok.
A tisztán KREATÍV alapstílushoz illeszkedő tanítási módszer
Főleg az induktív következtetést - az egyes eredményekből, adatokból következtetünk az általános törvényszerűségekre - kell használnunk és minden új ismeret forrása a gyakorlat legyen. A problémát mi fedezzük fel - lehetőleg egy munkafeladat végzése közben. Az tanulásnak fontos része a manuális tevékenység, ennek segítségével a tanulás élményszerűvé tehető. A feladatok „végterméke” lehetőleg kézzelfogható dolog legyen.
Egy elméleti tétel akkor bizonyított – és megtanult -, ha a gyakorlati haszna is nyilvánvaló. Kerüljük a hosszú elméleti levezetéseket, hasznosabbak számunkra a jól választott gyakorlati példák, feladatok, próbák. A teljes tananyagot elsajátíthatjuk úgy is, hogy felépítjük akár egy konkrét gyakorlati feladat köré, és annak fokozatos megoldásaként jutunk el a tudáshoz. A tanulásunk legfontosabb színtere gyakorlás, gyakorlati feladatok, élethelyzetek.